חוג הצפרות והטבע של החלה"ט מתארח אצלנו | הגן הזואולוגי

חוג הצפרות והטבע לילדי גוש דן של החברה להגנת הטבע מתארח בגן הבוטני ובגן הזואולוגי של אוניברסיטת תל אביב

כתבה וצילמה: ענת גל, מדריכת החוג ומטפלת בעזרת בעלי חיים

חוגי הצפרות של החברה להגנת הטבע פועלים בגוש דן מזה שנים רבות. בשנה שעברה נפתח חוג חדש, המיועד לצפרים צעירים ביותר – כיתות ב'-ד'. המטרה המוצהרת של החוג פשוטה: להוציא את הילדים החוצה; לנתק אותם מהמסך ולחבר אותם לטבע בכלל ולציפורים בפרט.
בחיפוש אחר המבנה הנכון ביותר של פעילות ותכנים לגיל זה יצרנו שיתוף פעולה עם אוניברסיטת תל אביב. במסגרת שיתוף הפעולה, חלק ממפגשי החוג ייערכו בגן הבוטני ובגן הזואולוגי.

בספטמבר נערך המפגש הראשון בגן הבוטני. בביקור זה עברנו בין כמה בתי גידול שונים: צמחייה מדברית, חורש סבוך, חצבים מקומיים, קקטוסים מיוחדים מרחבי העולם... בצומתי הגן בחרנו כל פעם בשביל אחר, שלקח אותנו לטיול מהאגדות! הכל פרח והרבה יתושים וחרקים התעופפו סביב הפרחים וניסו לטעום אותם, וגם אותנו, בהצלחה. למרות העקיצות, שפע החרקים היה נשנוש נהדר לציפורים קטנות העוברות פה במהלך נדידתן לאפריקה. חטפית אפורה, חטפית לבנת-עורף, עלוויות אפורות וחנקן אדום גב צעיר הם אוכלי החרקים העיקריים שחגגו מול עינינו בין עצי האשל והשיטה המלבלבים. בין חטיף לחטיף הם גם עצרו לשכשוך ומקלחת במי הנחל. מלבדם, זכינו למצוא בגן הבוטני גם צפרדע נחלים, לטאה זריזה וקבוצת חוקרים שהתעמקה באחד העצים, שבין עליו הייתה זיקית.

באוקטובר ביקרנו בגן הזואולוגי, שם זכינו לסיור מיוחד במינו עם מנהל הגן הזואולוגי, ד"ר רון אלעזרי-וולקני. שמענו מרון הסבר על חשיבות הגן ועל המחקר הנעשה בו והוזמנו לביקור אישי וקרוב אצל חלק מבעלי החיים. ביקרנו את להקת השחפים לבני-העין, מין הנמצא בסכנת הכחדה,

ולמדנו מרון על החשיבות העולמית של להקה זו, המתרבה בגן. מיד עם כניסתנו נבהלו מעט השחפים והמגלנים שבחצר והתרחקו מאתנו. אך לאחר כמה דקות של שהייה שקטה בחצר, החלו להתקרב אלינו שלושה גוזלים מתבגרים של שחפים לבני-עין ולבקש מאתנו אוכל. ילדי הקבוצה הצטיידו בכפפות ובפיסות דגים והאכילו אותם בעדינות ובשמחה.

התחנה הבאה הייתה ביקור אצל דורסי הלילה הקטנים ביותר בארץ: השעיר המצוי והשעיר המשורטט. האתגר היה לאתר חמישה שעירים. גודלם הקטן (כ-20 ס"מ גובה) וצבעי ההסוואה המושלמים שלהם הקשו עלינו מאוד למצוא אותם בין גזעי העץ שבחצר, אך ילדי החוג חדי העין הצליחו למצוא את כולם. זכינו לראות מקרוב דורס לילה כה קטן וכה נסתר.

המשכנו לטייל בשבילי הגן הזואולוגי, כאשר לצדנו מטיילים טווסים, ברבורים, חסידות וברווזים. הגענו לצפרייה גדולה, וכשהתקרבנו אליה הזמין אותנו מישהו מבפנים להיכנס. מצאנו את הדלת ו"המארח" הגיע לדלת לקבל את פנינו בברכה וברגע שהתיישבנו התיישב גם הוא – על הכתף שלנו! היה זה הנרי - בולבול חסר זנב, שבצעירותו גדל בבית אנושי. אנחנו זכינו לליווי צמוד מרגש וקרוב ממנו לאורך כל הביקור בצפריית החורש החדשה. את הביקור סיימנו ליד התצוגה החדשה של זוג העיטמים לבני-הזנב, עופות גדולים ומרשימים מאוד, הנמצאים בגן למטרות רבייה והשבה עתידית לטבע בישראל. נקווה שיצליחו במשימתם החשובה.

נשמע לכם מהנה? נשמח אם תצטרפו אלינו לפעילות החוג!